[1] https://www.privrednakomora.me
*UNSCR 1244/1999
Namjera Crne Gore je da sprovođenjem svojih politika doprinese ostvarivanju ciljeva Agende UN 2030, kao jedna od njenih ravnopravnih članica.
Djelatnosti industrije Zakona o klasifikaciji djelatnosti Crne Gore (SLCG 18/11, od 2011.g.) ne podrazumijevaju identične aktivnosti, predviđene dokumentom Industrijske politike Crne Gore do 2023.g. Ciljevi UN Agende obuhvataju široki spektar aktivnosti održivog i inkluzivnog razvoja industrije.
Ključni cilj Agende UN za održivi razvoj, do 2030. (SDGs): Cilj 9 “Industrija, inovacije i infrastruktura” – razvoj industrije, inkluzivna infrastruktura, održiva ekonomija; diverzifikacija i inovacije; pristup finansijama, tehnologija.
Cilj 2 “Svijet bez gladi” – povećati proizvodnju i prihode za 100% kod proizvođača prehrambenih proizvoda, na nivou mikro i malih p-ća; održiva proizvodnja hrane
Cilj 6 “Čista voda i sanitarni uslovi” – osigurati pristup vodi i sanitarnim uslovima (upravljanje vodnim resursima i otpadnim vodama)
Cilj 7 “Pristupačna energija iz čistih izvora” – učešće OIE u ukupnoj potrošnji energije; GHG gasovi; uvoz/izvoz energenata; duplo povećanje energetske efikasnosti
Cilj 8 “Dostojanstven rad i ekonomski rast” – klasteri i MMSP u industrijskim granama, koji podstiču nivo zaposlenosti; diverzifikacija i ekonomski razvoj
Cilj 11 “Održivi gradovi i zajednice” – očuvanje eko-sredine u urbanim područjima, uz održiv ekonomski razvoj
Cilj 12 “Odgovorna potrošnja i proizvodnja” – održiva upotreba domaćih resursa; upravljanje otpadom; cirkularna ekonomija
Cilj 13 “Akcija za klimu” – učešće OIE u ukupnoj potrošnji energije; godišnje emisije CO2; dekarbonizacija.
Cilj 17 “Partnerstvom do ciljeva” – rast izvoza, ukidanje trgovinskih barijera, trgovinska saradnja sa STO.
Nacionalna strategija održivog razvoja Crne Gore 2016-2030.g. promoviše princip održive proizvodnje i potrošnje i održivog korištenja resursa, uključujući proizvodnju i snabdijevanje električnom energijom, stimulisanje resursno efikasnije upotrebe građevinskih materijala i proizvodnje samih materijala. Za industrijski sektor u Crnoj Gori je bitno postepeno usvajanje i primjena EU politike o proizvodima, koja između ostalog uključuje (u okviru procjene životnog vijeka) optimizaciju tehnoloških procesa u pravcu smanjenja generisanja otpada, efikasnijeg korišćenja inputa i manjeg stvaranja nus-proizvoda, smanjenja gubitaka energije i vode, nižih emisija GHG. Strategija sadrži globalne pokazatelje održivosti nacionalnog razvoja: indeks ljudskog razvoja, ekološki otisak, domaća potrošnja materijala (DMC), produktivnost resursa (RP), potrošnja prostora; kao i pokazatelje rekonomskog rasta (stopa rasta BDP, % zaposlenosti, održiva potrošnja i proizvodnja , turistički pokazatelji, itd.) . Strategija navodi 2016. da je: privreda nedovoljno diverzifikovana, te da je potreban dodatni razvoj ruralnih područja i uključiti primjenu čistih i efikasnih tehnologija (zelena i plava ekonomija). Takođe, ustanovljeno je da “postoji neusklađenost ekonomskih aktivnosti sa ciljevima održivog razvoja (šumarsto, lovstvo, energetika, industrija, eksploatacija mineralnih sirovina, pomorska privreda, saobraćaj, prostorno planiranje, građevinarstvo, turizam), kao i realativno visok nivo domaće materijalne potrošnje (DMC) i nizak nivo produktivnosti resursa (PR)”. Kod zaštite životne sredine i upravljanja otpadom, posebnu pažnju treba posvetiti obaveznoj primjeni najboljih dostupnih tehnika (BAT ) i sprečavanju industrijskih udesa. Potrebno je u potpunosti realizovati Program usklađivanja pojedinih privrednih grana sa Zakonom o integrisanom sprečavanju i kontroli zagađivanja životne sredine (izdavanje integrisanih dozvola za KAP, Željezaru, Nikšić, TEP).
Ciljevi NSOR 2030:
Strateški cilj 3.5 „Omogućiti resusrno efikasnu upotrebu metalnih i nemetalnih sirovina“ – jačanje resursne produktivnost minerala i metala u građevinarstvu; svođenje upotrebe sirovina na minimum, u cilju održivosti eksploatacije; ponovna upotreba proizvoda cirkularne ekonomije za istu / drugu namjenu, obnavljanje proizvoda ili ponovna proizvodnja, industrijska obrada i prerada, sa akcentom na zaštitu životne sredine.
NSOR, tematsko područje 4. Ekonomski resursi – Uvođenje zelene ekonomije
Strateški cilj 4.1 „Kretati se ka niskokarbonskom razvoju smanjenjem nivoa emisija s efektom staklene bašte do 2030. godine za 30%,[1] u odnosu na 1990.“ ;
Strateški cilj 4.7 „Povećati nivo konkurentnosti crnogorske ekonomije za održivi razvoj i zelena radna mjesta“ podrazumijeva i mjeru poboljšanja kvaliteta proizvoda i usluga, kao prostor za kreiranje zelenih radnih mjesta, kroz kreiranje klastera za proizvodnju i adekvatno brendiranje proizvoda (klasteri: namještaj, drvna sirovina, građevinski materijal, kamen, metalne konstrukcije, med, mliječni proizvodi, mesne prerađevine, vino, flaširana voda, pečurke, pastrmka, morska riba i školjke, maline, heljda, agrumi, turističke usluge, i sl.).
Strateški cilj 6.2 „Omogućiti uvođenje zelene ekonomije mobilizacijom sredstava za finansiranje održivog razvoja“ – ulaganje u razvoj kapaciteta i mehanizama za održivu poljoprivredu i šumarstvo, održivu proizvodnju i potrošnja za efikasno korišćenje resursa; jačanje konkurentosti (prerađivačka industrija, usluge, MSP).
[1] Ujedinjene nacije su prihvatile novi ambiciozni cilj Vlade Crne Gore, 2021.g., da se obaveže na smanjenje emisije gasova sa efektom staklene bašte (GHG) za 35%, do 2030. g., koji bi bio ispod nivoa iz 1990.g. Time se obavezujemo na tzv. dekarbonizaciju, koja podrazumijeva prelazak na nove modele funkcionisanja u sektoru energetike, saobraćaja i industrije. Obaveza je u skladu sa Pariskim sporazumom, kao i normativno-tematskim paketom, koji uključuje strategiju EU o klimatskoj neutralnosti do 2050. g. Kod cilja o smanjenju globalnog zagrijavanja na godišnji nivo do 1,5 °C, Crna Gora je dostavila UN Izvještaj o Nacionalnoj kontribuciji (Nationally Determined Contributions – NDCs), juna 2021.g. (link). Crna Gora se obavezala da promoviše zeleni rast i snažan ekonomski oporavak. Suština nacionalnog doprinosa je u uvođenju cjenovnika za glavne emitere (industrijska i energetska postrojenja), zbog upotrebe štetnih emisija CO2, kojim se trguje, na međunarodnom nivou. Cilj je da se priozvodi manje CO2. Sredstva dobijena od prodaje CO2 će se koristiti preko Fonda za zaštitu životne sredine, za potrebe mjera sanacije i zaštite životne sredine, podršku OIE i inovacijama. Crnogorski NDC je u skladu sa Zelenim dogovorom EU, čiji je cilj da Evropa do 2050. g. bude klimatski neutralna. Cijena NDC se određuje po toni emitovanih gasova, godišnje (link). Crna Gora je daleko ispod svjetskog prosjeka u oblasti zagađenja vazduha ugljen dioksidom (CO2), sa indikatorom 1,8 t CO2 per capita, godišnje. Prosjek zagađenja vazduha, na globalnom nivou: 4,8 t per capita, godišnje. (izvor: UNDP, link)
Poglavlje 20 – Preduzetništvo i industrijska politika, otvoreno je 18.12.2013. g., u Briselu, Belgija, EU. Crna Gora, kroz Poglavlje 20, ima definisano jedno završno mjerilo: izrada i implementacija sveobuhvatne industrijske strategije, uz podršku sistema evaluacije indikatora i mjerila, kao što je predloženo u industrijskoj politici EU. Crna Gora se u kontinuitetu usklađuje sa industrijskom politikom, na nivou EU.
Prema Izvještaju EU za Crnu Goru za 2021.g., naša država je na nivou dobre i umjerene pripremljenosti za sprovođenje politike o industriji i preduzetništvu. Postignut je djelimični napredak u sprovođenju industrijske politike, shodno preporukama prethodnog izvještaja EU, iz 2020.g. Značajni napori su uloženi da se obezbijedi hitna podrška preduzećima, tokom pandemije COVID-19. Očekuje se jačanje saradnje, na političkom i ekspertskom nivou, među ministarstvima, radi dostizanja konzistentnosti različitih nacionalnih strategija i programa, uklj. Industrijsku politiku, Strategiju pametne specijalizacije „S3“ i Program ekonomskih reformi. U narednoj godini, Crna Gora treba da se fokusira na kontinuiranu implementaciju revidirane politike o industriji, u saradnji sa relevantnim zainteresovanim stranama. Uzimajući u obzir posebne mjere za sprječavanje COVID-19, potrebno je da se ubrza zakonodavno usklađivanje sa pravnom tekovinom EU, usvajanjem amandmana na zakon o rokovima za podmirenje novčanih obaveza, kao i da ojača napore za obezbijeđenje kontinuirane koordinacije industrijske politike sa ostalim ključnim, nacionalnim strategijama.
Dokument o Industrijskoj politici Crne Gore do 2023.g., osim planiranih projekata za energetska postrojenja i upravljanje otpadom, u potpunosti prati i sva Poglavlja klastera 3 “Konkurentnost i inkluzivni rast”, nove metodologije EU za Zapadni Balkan iz 2021, koji ubraja sljedeća Pregovaračka poglavlja: Poglavlje 10 (Information Society & Media); Poglavlje 16 (Taxation); Poglavlje 17 (Economic and Monetary Policy); Poglavlje 19 (social policy and employment); Poglavlje 20 (Enterprise and Industrial Policy); Poglavlje 25 (Science and Research); Poglavlje 26 (Education and culture); Poglavlje 29 (Customs Union).
Osim strategije o Industrijskoj politici (IP), važno je implementarati aktivnosti Programa ekonomskih reformi Crne Gore, 2021-2023.g., kojim se trasiraju pravci ekonomskog razvoja i modernizacije industrije, kao i S3 – Strategije pametne specijalizacije (2019-2024), čiji je ključni cilj povećanje nivoa konkurentnosti Crne Gore, kroz inovacije i istraživanja. Razvoj industrije podrazumijeva i usklađivanje sa EU politikama kroz digitalizaciju i zelenu ekonomiju, kao i ekonomsko socijalne programe podrške Vlade Crne Gore stanovništvu i privredi, tokom 2020. i 2021. godine.
Pododbor za trgovinu, industriju, carine i poreze (5.10.’21), 14-ti sastanak, Crna Gora-EU:
analiziran nivo uspješnosti rezultata, period, okt.2020-okt.2021.g. Posmatra se napredak u poglavljima: 1 – Sloboda kretanja robe, 16 – Porezi, 20 – Preduzetništvo i industrijska politika, 29 – Carinska unija i 30 – Vanjski odnosi (trgovina). Istaknut je pomak u: dijelu preduzetništva i industrijske politike, sa zaokruženim strateškim okvirom (industrijska politika). Ispunjene su obaveze kod jedinog završnog mjerila. U toku je proces donošenja zakonskih /strateških rješenja, s ciljem unapređenja poslovnog ambijenta, pružanja finansijske podrške MMSP[1], kao i ženskom preduzetništvu. Ostvareno je pravo na punopravno članstvo Instituta za standardizaciju Crne Gore (ISME) kod Međunarodne organizacije za standardizaciju (ISO). U toku su pripreme za prijavu za članstvo u CEN/CENELEC[2], čime će se pospješiti trgovina. Zakon o elektronskoj fiskalizaciji, počeo je s primjenom 2021.g. Planira se dalji napredak, implementacijom instrumenta finansiranja IPA III, kao i primjenom Ekonomskog i investicionog plana za Zapadni Balkan[3].
Osvrt na EU strateški okvir
Ključna dokumenta EU: Industrijska strategija; Zeleni dogovor, Pariski sporazum, Plan klimatskih promjena 2030, AP o kritičnim sirovinama, strategije EU o MSP / plastici / vodoniku / niskokarbonskim GHG / hemikalijama, Strategija o mobilnosti (2021-2030)
STRATEŠKA DOKUMENTA EU (hiperlinkovano):
[1] Program za tranziciju lokalnih ekonomija, sa ugljenika na klimatski neutralnu ekonomiju, istovremeno obezbeđujući da ova tranzicija bude pravedna.
EK je na Ministarskom dijalogu 2019. dala preporuke – povezati stručno obrazovanje radno sposobnih lica sa industrijskim granama, uklj. žene; unaprijediti regulatorni ambijent za poslovanje; smanjiti neformalnu ekonomiju, JPP (javno privatna partnerstva); investirati u razvoj ekonomije, putem koncesija.
[1] MMSP – mikro, mala i srednja preduzeća.
[2] CENELEC – European Committee for Electro-technical Standardization)
7,21 od 10 (2020) ↓ (ek. funkcionalna, problematična demokratija)
stopa rasta industrijske proizvodnje0 (2020); 12 (procjena, Q1, 2021)
indikator poverenja u industriju-18,4 (2020); 2,6 (procjena, Q2, 2021)
Rast realnog BDP (%), WB10,8 (2021e) 5,6 (2022f) 4,8 (2023f)
CIP index 2020 - rang127 od 152 (2018)
GII index 2020 - rang (1-129)49
Globalni indeks konkurentnosti (GCI)73/ 141 (2020)
Indeks MSP – 1. žensko preduzetništvo3,83 (2019)
Indeks ukupne industrijske proizvodnje93,7 (2019)
Stepen zavisnosti uvoza energenata (SDG 7)32,9% (2019)
Učešće OIE u uk. potrošnji37,4% (2019)
% zaposlenih u industriji u uk. ekonomski aktivnoj populaciji (SDG 9)19,2% (2020)
Stopa reciklaže komunalnog otpada (SDG 11)5,5 (2018)
Realizovana p-dnja aluminij, uvoz-izvoz, (PRODCOM), jan-dec. 2019.690.900 kg; 16,6 mil.€
Indeks lakoće poslovanja za 2020. (SSICG)6,4 (od 1-10, „najviši – najbolji“)
Broj WIPO zaštitnih znakova (trademark)5 (2019)
Srednjoročni program rada Vlade Crne Gore 2022-2024.
Program pristupanja Crne Gore Evropskoj uniji 2022-2023.
Program ekonomskih reformi za Crnu Goru 2022-2024
Nacionalna strategija održivog razvoja 2016-2030
Strategija pametne specijalizacije 2019-2024
Industrijska politika Crne Gore do 2019-2023
Državni plan eksploatacije mineralnih sirovina 2019-2035
Program za razvoj prerađivačke industrije za 2022. godinu
Strategija razvoja mikro, malih i srednjih preduzeća u Crnoj Gori 2018-2022
Strategija razvoja energetike Crne Gore 2014-2030
Energetska politika Crne Gore 2011-2030
Strategija trgovinskih olakšica 2018 - 2022
Nacionalni plan za implementaciju Stokholmske konvencije 2019-2023
Nacionalna strategija u oblasti klimatskih promjena 2015-2030
Strategija upravljanja vodama 2018–2035
Plan upravljanja komunalnim otpadnim vodama u Crnoj Gori (2020-2035)
Program izgradnje kolektorskih sistema i postrojenja za tretman komunalnih otpadnih voda
Strategija upravljanja otpadom 2015-2030
Nacionalna strategija upravljanja hemikalijama 2019-2022
Strategija razvoja šuma i šumarstva (2014-2023)
[1] Prerađivačka industrija: proizvodnja prehrambenih p-da, prerada svježe ribe, p-dnja pića, pasterizacija mlijeka, p-dnja duvana, tekstila, odjevnih predmeta, obuće, prerada kože, štamparija, drveta, p-dnja papira, plastičnih p-da, obrada metala, proizvodnja derivata nafte, prerada mašina, prerada automobilskih guma, farmaceutski p-di, itd.
[2] PER – razvio tri scenarija oporavka od pandemije i ekonomskog rasta do 2023, od kojih je ovdje obrazložen osnovni scenario. Druga dva su: Makroekonomski scenario nižeg i višeg rasta, 2021-2023.
[3] Potencijalni rizik po očekivani nivo rasta rudarstva predstavljaju kvote radnih sati rada Termoelektrane TEP – Pljevlja, Prvi blok, kojim EU ograničava proces eksploatacije ruda uglja, prema zakonodavstvu sa kojim se Crna Gora usklađuje.
Prema Statističkom godišnjaku Monstat-a, za 2020. g., u 2019.g. je ostvaren indeks uk. industrijske proizvodnje[1] od 93,7, što je pad u odnosu na 2018.g. Najbolje je poslovao sektor vađenja rude i kamena (120,8), dok su prerađivačka industrija i sektor snabdijevanja el.en., gasom i parom ispod indeksa 100[2] i iznose 90 i 92,9, po redosljedu saopštenja. Klasifikacije djelatnosti o (B, C, D) su usklađene sa Eurostat klasifikacijom (NACE Rev. 2, Eurostat). Podaci su izvučeni na osnovu završnog računa realizovanog budžeta Crne Gore, u prethodnoj godini, za godinu u kojoj se objavljuje podatak (mart, 2021.g.).
[1] Indeks industrijske proizvodnje (Monstat, 2021) izračunava se prema Laspeyres formuli. Indeksi se izračunavaju iz podataka o količinama proizvoda i odgovarajućeg ponderisanog koeficijenta, koji je aproksimacija dodatne vrijednosti pojedinačnih proizvoda, za industriju, ukupno, i po sektorima klasifikacije djelatnosti. Indeks industrijske proizvodnje, Laspeyres, (količinski) je indeks (trenutno 2015=100), čiji ponderacioni koeficijenti se mijenjaju svake pete godine.
[2] (prethodna godina = 100)
Prosječna godišnja stopa rasta industrijske proizvodnje u 2018.g. bila je na rekordnom nivou od 22,4%, zbog rasta proizvodnje električne energije od preko 62% i rasta prerađivačke industrije od 12%. Značajan nedostatak crnogorske industrije predstavlja odsustvo diverzifikacije, u smislu broja i vrste proizvoda koji se izvoze, kao i broja zemalja u koje se izvozi.
Ključni izazovi za rast crnogorske konkurentnosti, u kontekstu industrijske politike, koje je prepoznala Industrijska politika 2019-2023. su : Deindustrijalizacija: Dominantna uloga tradicionalnih sektora u izvozu: osnovni metali , uz proizvode iz drvne i prehrambene industrije; Niska iskorišćenost naučnoistraživačkog potencijala;-Regionalne nejednakosti sa prisutnim zaostajanjem u razvoju sjevernog regiona; Nedovoljno ulaganje u razvoj malih i srednjih preduzeća.
Ciljevi Industrijske politike Crne Gore 2019-2023:
Šanse za razvoj IP 19-23 prepoznaje u većoj diverzifikaciji prerađivačke industrije, energetici, transportu, uspostavljanju prioriteta za industrijski razvoj, koji će doprinijeti atraktivnosti turizma zemlje. To uključuje i postepeno uvođenje cirkularne ekonomije, uz integrativni pristup ukupnoj politici.